What goes around comes around

Sedih. A small incident that gives a big impact to me. Dalam keadaan sedih macam ni, aku cuba refleksi diri. Mungkin apa yg orang buat kat aku ni aku pernah buat kat orang lain tanpa sedar. mungkin tak secara direct terus kat orang tu. indirectly mana tahu. This is the first time aku terima satu benda yang aku boleh kategorikan sebagai penghinaan. Sampai tahap macam tu sekali orang judge aku. I'm not a perfect person. Memang dari kecik lagi orang sekeliling rajin sangat komen pasal aku. aku pun kengkadang mcm rasa tak penat ke korang nk dok komen je. kenapa korang tak boleh terima je aku seadanya macam ni? kenapa eh?

Sedih tetap sedih. tapi aku cepat2 istighfar, ingat Allah. ciptaan Allah sempurna. adil pada semua. ada yang kurang yg ni tapi lebih perkara lain. biarlah. mulut orang. banyak aku belajar drpd incident hari ni. Pertama, mulut memang betul lagi power dari pedang yg boleh guris toreh2 hati seseorang. mulut dan juga kata2. kata2 yg boleh dikeluarkan secara lisan, takpun melalui komen2 kt media sosial, contoh? Fb, insta, twitter u name it. Hati2. Kedua, jangan suka judge orang. cermin diri. tak mustahil apa yg ko kata kat orang lain sbnrnya ada pd diri ko jugak. tak mustahil orang lain boleh hina ko spt mana ko pernah buat. ketiga. Belajar untuk bersyukur. Biarlah apa orang nak kata. hati kene kuat. jangan sampai komen2 negatif orang lain buat ko tergugat hati smpai hilang rasa bersyukur dgn apa yg Allah dh bagi. jangan.

Bersabarlah wahai diri sendiri. esok kite pegi makan ayam goreng ye. Chill! :)

No comments:

Post a Comment